Vuoden viestintäteko 2017 -kilpailun voittajat

Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Vuoden viestintäteko 2017 -kilpailun voittajat ovat nyt selvillä! Voittajat julkistettiin Partioviikon maanantaina 23.4. suorassa Instagram-lähetyksessä. Vuodenvaihteessa kerättiin ehdotuksia lippukunnissa vuoden 2017 aikana toteutetuista viestintä- ja markkinointiteoista. Kuka tahansa saattoi lähettää kilpailun johtajalle avoimen hakemuksen sähköisesti tai postitse.

Koko kilpailun tavoitteena on kehittää lippukuntien viestintää ruohonjuuritasolla. Hyvät ideat pyritään jakamaan muillekin käytettäväksi. Voittajat kahdessa eri sarjassa valitsi PäPan viestintä -ja markkintointiryhmän jäsenistä koostunut raati. Voittajat saivat 100 euron lahjakortit Scandinavian Outdoor Storeen. 

Vuoden viestintäteko 2017

Vuoden viestintäteon tittelin voitti Hesparton satavuotishistoriikki, joka julkaistiin keväällä 2017. Lippukunnan aiemmat historiikit ovat vuosilta 1957, 1967 ja 1977.  Nyt oli siis korkea aika tehdä kokonaan uusi.

Lippukunnan perustamisvuodesta 1917 lähtien tallessa on paljon pöytäkirjoja, vuosikertomuksia, kuvia ja runsaasti muuta materiaalia. Kaikki nämä käytiin läpi ja tallennettiin sähköiseen muotoon. Historiikin toimituskunta koostui monen ikäisistä hespartoista. Kukin toimituskuntalainen keräsi omalla tavallaan oman aikakautensa muistot ja muun sisällön.

Varsinainen historiikin kirjoitustyö aloitettiin alkuvuodesta 2016. Aluksi valittiin kymmenen eri teemaa, joiden ympärille koottiin kaikkien vuosikymmenten muistot: partio-ohjelma, partiopuvut- ja asusteet, leiritoiminta, retkeilytoiminta, kilpailut, koulutus ja kurssit, Hespartot ulkomailla, kokoontumispaikat, muu toiminta ja yhteistyö. Kirjan loppuun taulukoitiin vielä Hesparton lippukunnanjohtajat, leirit ja jäsenmäärä.

Toivomme, että historiikista välittyy uusille hesparttosukupolville se into, jolla olemme partiota harrastaneet niin, että se jatkuu myös tulevissa hespartoissa.”

Hei siskot kaikki Hesparton 1917-2017 -teoksen on päätoimittanut Susanna ”Suski” Mikander ja taittanut Eeva Kangas.

 

 

Vuoden markkinointiteko 2017

Vuoden markkinointiteko oli tarkoitettu nimensä mukaisesti lippukuntien markkinointiteoille kuten esimerkiksi rekrytointapahtumille.  Lauttasaaren Luotsityttöjen 8.10.2017 järjestämä Partiokipinä -iltanuotio voitti tämän sarjan.

Tapahtuma oli suunnattu uusille ja lippukunnan toiminnassa vasta vähän aikaa olleille aikuisille ja vaeltajaikäisille. Tapahtuma toimi samalla myös Luotsityttöjen aikuistoiminnan starttina ja on osa lippukunnan uusien aikuisten vastaanoton kehittämiseen tähtäävää projektia.

Tapahtumaa markkinoitiin pääasiassa Facebookissa. Järjestelytiimi koostui neljästä henkilöstä, joilla kaikilla oli erilainen partioprofiili: yksi oli partioon ja lippukuntaan aikuisiällä palannut, toinen kokonaan uutena lippukuntaan ja partioon aikuisena liittynyt, kolmas uudelle paikkakunnalle muuttaessa lippukuntaa vaihtanut ja neljäs oli konkariluotsityttö.

Sateisesta sunnuntaialkuillasta huolimatta paikalle saapui reilu 10 uutta aikuista ja vaeltajaikäistä ja muutama jo mukana oleva tuore luotsityttö. Osallistujat liikkuivat illan aikana kahdessa vartiossa suorittaen matkatehtäviä. Ilta päättyi nuotiolle, jonka äärellä päästiin keskustelemaan lisää partiosta, lippukunnasta ja Luotsityttöjen toiminnasta samalla kun väkästeltiin apinannyrkkejä ja suklaabanaaneja.