Vuoden viestintäteko 2018 -kilpailun voittajat palkittiin 

Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Vuoden viestintäteko 2018 -kilpailun voittajat ovat nyt selvillä! Voittajat palkittiin Scandinavian Outdoor Storen lahjakorteilla tiistaina 16.4. Partioasemalla juhlatilaisuudessa.  

Vuodenvaihteessa kerättiin ehdotuksia lippukunnissa vuoden 2018 aikana toteutetuista hyvistä viestintä- ja markkinointiteoista. Kuka tahansa saattoi lähettää kilpailun johtajalle avoimen hakemuksen sähköisesti tai postitse. Kilpailussa oli tällä kertaa kolme eri sarjaa:  Vuoden digiviestintäteko, Vuoden jäsenhankintateko ja Vuoden printtijulkaisu. 

Vuoden digiviestintäteko 2018 

Vuoden digiviestintäteko -sarjan voitto meni Tapiolan Metsänkävijöille, jotka osallistuivat kilpailuun uudistuneella Instagram-tilillään @tapiolanmetsankavijat. Vuoden 2018 alussa lippukunnassa toteutettiin mittava sosiaalisen median kanavien uudistus, jonka seurauksena erityisesti Instagram-tili on kehittynyt huimasti. Uudistuksen tuloksena tehtiin myös someohje. 

Vuoden aikana on tuotettu aiempaa laadukkaampaa ja monipuolisempaa Instagram-sisältöä lähes kaikista tapahtumista, joihin lippukunta on osallistunut. Lisäksi tilillä on tiedotettu lippukunnan asioista ja markkinoitu lippukunnan tapahtumia ja projekteja. Käytössä on myös lippukunnan omaa hashtag #tapmeswag. 

Instagramin osalta some-uudistuksen tavoitteina olivat lippukunnan brändin kehittäminen ja iloisen toiminnan tehokkaampi jakaminen sekä jäsenille että heidän läheisilleen. Lisäksi pidemmällä aikavälillä tavoiteltiin positiivista näkyvyyttä ja jäsenmäärän kasvua.  

Uudistus on lisännyt yhteenkuuluvuuden tunnetta lippukunnan sisällä, kun toiminnan seuraaminen sosiaalisen median kautta on tullut helpommaksi.  

Vuoden Viestintäteko -tuomaristo kommentoi: “Erityiskiitoksen haluaisimme antaa someohjeesta, joka on todella selkeä, tiivis ja helposti lähestyttävä. Kiva, että someohjeessa on myös mainittu keskeiset hashtagit. 

Vuoden jäsenhankintateko 2018 

Vuoden jäsenhankintateko -sarjassa voiton nappasi Viikin Vesikkojen vaeltajaluotsivideo. Viikin Vesikkojen vaeltajat kaipasivat kipeästi uutta luotsia, kun aiempi luotsi siirtyi lippukunnassa muihin tehtäviin. Aluksi uutta luotsia etsittiin perinteisemmillä tavoilla, mutta tulokselliseksi osoittautui rekryvideo, jonka vaeltajat suunnittelivat ja käsikirjoittivat itse. 

Videota jaettiin muun muassa Viikin Vesikkojen verkkosivuilla ja Facebook-sivuilla. Vaeltajaryhmä sai videon avulla uuden luotsin, joka oli jo pidemmän aikaa seurannut liittymismielessä lippukunnan Facebook-sivuja. Hauska video antoi kipinän palata partiotoimintaan pitkän tauon jälkeen ja uskalluksen liittyä uuteen lippukuntaan.  

Uusi luotsi on tuonut uutta näkökulmaa ja osaamista vaeltajatoimintaan. Hänestä on lyhyen ajan sisään muotoutunut olennainen osa vaeltajaryhmää. Video on myös herättänyt kiinnostusta muutamissa muissa piirin lippukunnissa, joista on pyydetty apua Vesikkojen vaeltajilta omien videoiden tekoon.  

Vuoden Viestintäteko -tuomaristo kommentoi: “Vaeltajaluotsin rekrytointivideo on hauska ja oivaltava. Pidimme siitä, että videossa on hyödynnetty onnistuneesti elokuvatrailerin lajityyppiä. Idea on hauska ja omaperäinen emmekä ole nähneet samanlaista toteutusta aiemmin. 

Vuoden printtijulkaisu 2018 

Vuoden printtijulkaisu -sarjan voitti Lauttapartion lippukuntalehti Jälkiä. Lehti ilmestyy pari kertaa vuodessa, ja se lähetetään postitse kaikille jäsenille ja heidän vanhemmilleen sekä Lauttapartion kannatusyhdistyksen jäsenille. Lehti sisältää artikkeleita, reportaaseja ja mielipidekirjoituksia Lauttapartion toiminnasta.  

Vuonna 2018 ilmestyi Jälkiä-lehden 62. vuosikerta. Kyseessä on perinteinen ja lauttapartiolaisille tuttu lehti. Vuosina 20122017 lehden teko oli jäänyt taka-alalle uusien tekijöiden vähyyden takia. Asiaan kuitenkin tartuttiin toden teolla vuonna 2017, sillä lippukuntalehtiperinteen ei haluttu lippukunnasta katoavan.  

Lehti esittelee koko lippukunnan toimintaa jäsenille ja heidän vanhemmilleen. Lisäksi Jälkiä toimii tärkeänä lippukunnan historian taltioijana. Lehdestä löytyy myös tietoa tulevista tapahtumista ja lippukunnan tärkeitä yhteystietoja. 

Vuoden Viestintäteko -tuomaristo kommentoi:Erityisen kunniamaininnan haluamme antaa lippukunta-autoista kertovalle jutulle, johon ihastuimme ja jollaista emme ole koskaan aiemmin nähneet missään. Aivan timanttinen idea ja hieno toteutus! 

Tavoitteena lippukuntaviestinnän kehittäminen 

Vuoden Viestintäteko -kilpailun tavoitteena on kehittää viestintää lippukunnissa ja pyrkiä jakamaan hyvät ideat myös muille sekä kannustaa lippukuntia aktiiviseen partioviestintään. Kilpailu järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Osallistujia oli tänä vuonna yhteensä vajaat 10. 

Voittajat kolmessa eri sarjassa valitsi PäPan viestintä -ja markkinointiryhmän entisistä ja nykyisistä jäsenistä koostunut raati. Voittajat saivat 100 euron lahjakortit Scandinavian Outdoor Storeen. 

Onnea voittajille! 

Kuva: Suvi Takala