Viime syksynä piirin viestintä- ja markkinointiryhmä pohti, miten saataisiin selville, millaisessa kunnossa lippukuntien sisäinen ja ulkoinen viestintä on ja miten lippukuntaviestintää voitaisiin tarvittaessa kehittää. Lopputuloksena syntyi täysin uusi Vuoden viestintäteko -kilpailu, jonka taustalla oli lippukunnille ennestään tuttu lippukuntalehtikisa.

Loppuvuoden aikana tietoisuus kilpailuista levisi piirin eri alueilla, minkä seurauksena osallistujia alkoi kertyä pikkuhiljaa. Kilpailussa oli kolme kategoriaa: vuoden partioviestintä, vuoden partiomarkkinointi sekä vuoden kehittyjä. Ylivoimaisesti eniten suosiota saavutti partioviestintä, johon lippukunnat saivat osallistua vapaavalintaisella tavalla.

Kilpailun lopputuloksia arvioidessa saattoi huomata, että moni lippukunta oli viime vuonna panostanut sosiaaliseen mediaan, nettisivuihin sekä vanhemmille suunnattuun viestintään. Esimerkkejä toimivista nettisivuista ovat esimerkiksi Haagan Sirkkujen ja Toimen Poikien verkkosivut.

Osa lippukunnista oli keksinyt jotain aivan uutta markkinoidakseen toimintaansa ja koko partioliikettä. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Saharan Sissien lippukunnan juhlavuoden kunniaksi järjestämä #60vuotta60kuvaa-instagramkampanja  sekä Korven Koukkaajien #vegeretki-blogi.

Tiukan kilpailun päätteeksi tuomaristo palkitsi seuraavat lippukunnat:

Vuoden partioviestintä
1. sija – Saharan Sissit: #60vuotta60kuvaa
2. sija – Korven Koukkaajat: #vegeretki-blogi

Vuoden markkinointiteko
1. sija – Viikin Vesikot: Markkinoinnin uudet tuulet
2. sija – Vartiovuoren Pojat: Eräpoikakalenteri

Vuoden kehittyjä
1. sija – Toimen Pojat: Kuukausitiedotteen ja nettisivujen uudistaminen, sähköisen lpk-lehden arkistoiminen sekä retki-ilmoittautuminen ja laskutus
2. sija – Helsingin Metsänkävijät: Sometilien elvyttäminen

Kunniakirjat
Malmin Tuulenkävijät: Ilmasymboliikka
Helsingin Metsänkävijät: HEME100, graafinen ilme

 

Kilpailun päätteeksi palkintolautakunta saattoi iloisena ja ylpeänä todeta, että lippukunnat välittävät viestinnästään ja että lippukunnan kasvamisen kannalta niiden hyvä markkinointi sekä näkyvyys on kaiken a ja o .
Kiitos kaikille osallistuneille ja tsemppiä partiovuoteen 2017  loppuvuodesta taas kisataan! Muistakaa käyttää virallisia aihetunnisteita @partiokuuluukaikille, #partioscout ja #päpa tulevissakin somepostauksissanne. ?

Taneli, viestintä- ja markkinointiryhmän puheenjohtaja

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *