Jamppiblogi #8 – hellevaara Washington DC:ssä

Päivä 7

Jamppiblogi on Millan matkapäiväkirja maailmanjamboreella ja sen oheismatkalla USA:ssa. Oheismatkan viimeinen päivä kului Washington DC:n nähtävyyksiin tutustuen.

Nähtävyyskierros

Aamulla söimme jälleen amerikkalaisen aamiaisen, minkä jälkeen suuntasimme nähtävyyskierrokselle. Ensimmäinen kohde oli valtava Arlingtonin hautausmaa, jossa on sodassa kaatuneiden haudat, sekä lisäksi esimerkiksi J.F. Kennedyn hauta, jolla vierailimme. Alueen todellinen koko hahmottui, kun matkustimme bussilla toiselle puolelle hautausmaata merivoimien käymien sotien muistomerkille.

Seuraava kohde oli Abraham Lincoln:n muistomerkki, joka on tuttu monista elokuvista kuten Forrest Gump, jonka katsoimme yhdessä ennakkotapaamisessa. Paikalla oli partiolaisia Panamasta, Norjasta, Etelä-Afrikasta (taas :D), Australiasta ja Taiwanista.

Kolmas kohde oli Valkoinen talo. Läheltä katsottuna huomasi, ettei se olekaan erityisen iso. Paikalla oli myös pari protestoijaa, vaikka hellettä piisasi.

Viimeinen kohde oli Capitol Hill. Tässä vaiheessa kierrosta puolet bussista torkkui, joten vain osa kävi talon portailla. Valtava talo oli upea ja sitäkin upeampi oli näkymä kohti Washington Monumentia!

Museoon pakoon hellettä

Lounaalle menimme ostoskeskuksen pohjakerrokseen, jossa oli monta pikaruokaravintolaa rivissä. Niistä sai jokainen valita mieleisensä. Me päädyimme syömään aasialaista. Jälkiruoaksi vedimme jäätelö-överit. Kävimme vielä turistikaupassa ostamassa matkamuistoja ja postikortteja.

Iltapäivällä klo 13-18 oli lämpövaroitus, minkä takia ulkona kulkemista tuli välttää. Siksi ohjelmassamme oli luonnontieteellinen museo, jossa vietimme pari tuntia ihaillen ihmeellisiä eläimiä ja luurankoja. Osa kävi myös kääntymässä Yhdysvaltain historian museossa ja avaruusmuseossa. Lähes puolet ryhmästä jätti museot väliin ja meni hotellille lepäämään, koska +40°C helle oli väsyttävä.

Mekin palasimme hotellille peseytymään ja lepäilemään, koska ilmastoidut tilat tuntuivat mukavilta. Kävimme vielä illallisella hieman kauempana keskustasta, minkä jälkeen painuimme unten maille. Huomenna leirille!