Vuonna 2020 Pääkaupunkiseudun Partiolaiset teki YouTubeen kaksi erilaista vaikuttajayhteistyötä. Vaikuttajayhteistöiden avulla kasvatetaan partion tunnettuutta, harrastusylpeyttä ja tuodaan partiota näkyväksi uusille kohderyhmille.
Kuva Antti Raikunen Kuva Johannes Mollberg
Vuonna 2020 Pääkaupunkiseudun Partiolaiset teki vaikuttajayhteistyötä YouTubeen kahden eri vaikuttajan kanssa. Yhteistyövideoiden tavoitteena on tuottaa YouTubeen laadukasta partiomaista sisältöä ja tuoda partiolle näkyvyyttä. Molemmat videosisällöt olivat tyyliltään ja sanomaltaan erilaisia ja tavoittivat hiukan erilaista kohderyhmiä. Videot suunniteltiin yhdessä vaikuttajien kanssa heidän muuhun sisältöön sopiviksi sekä niiden suunnittelussa otettiin huomioon vallitseva maailmantilanne.
Yhteistyö Tumen eli Tuomas Kukkosen kanssa sijoittui toukokuulle. Tume lähti videossaan “Etelänvetelät metsässä” keväiselle metsäretkelle ystävänsä Johannes Mollbergin kanssa. Tubettajilla oli metsässä mukanaan Pääkaupunkiseudun Partiolaisten mysteeriboksi, jossa oli esimerkiksi retkeilyvarusteita. Yhteistyövideo sisälsi hienoja luontomaisemia, retkikokkailua ja ulkona nukkumista, mitkä ovat olennaisesti partioon kuuluvia asioita. Video keräsi vuoden loppuun mennessä noin 51 000 näyttökertaa.
”On mahtavaa päästä näyttämään yhteistyövideon myötä omalle katsojakunnalleen retkeilyn ja eräilyn saloja. Suomessa on paljon hyviä retkeilykohteita, ja haluan inspiroida nuoria lähtemään luontoon. Parasta telttaretkessä oli hiljaisuus, kiireettömyys ja kaunis tähtitaivas. Metsässä on hyvä hengähtää ja pysähtyä paikoilleen.”
Tume
Konsta Saajanto, YouTubessa nimellä HurHur, teki yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Partiolaisten kanssa musiikkivideon ja kappaleen nimeltä Partiodarra. Videossa käsitellään partioon liittyviä aiheita, kuten partiotaitokilpailuja ja retkiä kevyen humoristisesti. Kappaleen nimi viittaa partioleirin jälkeiseen väsymystilaan, ns. “Partiodarraan”. Syksyisessä Nuuksiossa kuvatussa musiikkivideossa oli avustamassa myös ryhmä samoajia lippukunnasta Sipoonkorven Haltiat. Video keräsi vuoden loppuun mennessä noin 86 000 näyttökertaa.
”Mulla ei ollut mitään hajua, miten rinkkalautta käytännössä tehdään tai että se voisi ylipäätään pitää mut pinnalla! Partiolaisten positiivinen ilmapiiri oli kuvauksissa parasta, eikä sade haitannut kuvauksia.”
HurHur
Molemmat videot saivat positiivista palautetta YouTuben puolella, niin tykkäyksien muodossa kuin positiivisina kommentteina. Sisällöt tavoittivat monipuolisesti nuoria vaikuttajien omilla kanavilla sekä Pääkaupunkiseudun Partiolaisten sosiaalisen median kanavien kautta. Videoilla haluttiin tuoda esille harrastuksen monipuolisuutta ja kasvattaa harrastusylpeyttä.
“Parasta projektissa on ehdottomasti ollut se, että olemme päässeet tekemään yhteistyötä monipuolisesti eri kohderyhmiä tavoittavien vaikuttajien kanssa. Yhteistyömme tuloksena sisältö on sellaista, joka tavoittaa eri-ikäisiä nuoria ja aikuisia läpi Suomen sekä tuo pääkaupunkilaista partiota näkyväksi loistavasti”
projektipäällikkö Joonas Laurikainen
Projektin aikana yhtenä tavoitteenamme on ollut löytää vaikuttajia, joilla myös itsellään on taustaa partiosta, Joonas jatkaa. Tumen kanssa tehty video on hyvä osoitus yhteistyöstä, jossa vaikuttaja on osannut luonnollisella tavalla lähestyä tavoittelemiamme aiheita.
Kuva Julius Kuula Kuva Johannes Mollberg
HurHurin kanssa yhteistyössä tehty musiikkivideo osoittaa sen, että vaikuttajamarkkinoinnissa ei tarvitse tyytyä perinteisiin yhteistyömuotoihin; partioon liittyviä teemoja voi tuoda esille onnistuneesti myös esimerkiksi kappaleen muodossa.

Teksti: Jenny Nikula
Kuvat: Antti Raikunen, Johannes Mollberg ja Julius Kuula
Tämä juttu on osa Pääkaupunkiseudun Partiolaisten vuosikirjaa 2020. Vuosikirjassa on asiaa koronavuodesta, vapaaehtoistyöstä partiossa sekä Pääkaupunkiseudun Partiolaisten tulevaisuudesta.
Tutustu vuosikirjaan täältä: Vuosikirja 2020 (https://issuu.com/heppu/docs/vuosikirja2020)