”Kylläpä tuo Instassa vastaantullut pesti kuulosti hauskalta. Mutta en mä kyllä taida olla riittävän osaava. Varmaan tohon hakee kymmenen mua parempaa.”

”Oho, onpas mukavia pestejä laitettu tuonne atk:lle! Olispas hauskaa lähteä tekemään jotain tollaista. Pitääpä pitää mielessä ja olla yhteydessä.” 4 kuukautta myöhemmin… ”Oijjoijjoi, enpä muistanut olla yhteydessä. Nyt on minulle kasvanut sammal ja parta.”

Rekrytointi on pyytämistä mukaan. Maailma muuttuu sitä muuttamalla ja tätä varten tarvitsemme muita ihmisiä mukaamme. Kun uusi tapahtuma tai projekti on keksitty, sille tarvitaan tekijät. Tarkoituksena ei ole, että idean keksinyt toteuttaa sen aina itse. Tarkoituksena on, että ideat muuttuvat käytännöksi. Tärkeä osa harrastustamme on löytää sopivat ihmiset viemään ideat todeksi.

Onnistunut rekrytointi on pohja onnistuneelle toteutukselle.

On kolmenlaisia ihmisiä

  1. Ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet tästä pestistä, mutta eivät ole kuulleet siitä
  2. Ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet ja kuulleet tästä pestistä, mutta eivät ole hakeneet
  3. Ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneet tästä pestistä

Kiinnostuneella tarkoitan sitä, että ihminen on halukas ja hänellä on siihen sopivat mahdollisuudet (esim. riittävästi aikaa). Ottamalla yhteyttä ihmiseen selviää, mihin näistä kolmesta ryhmästä hän kuuluu. On sääli, jos pestaus tyssää siksi, ettei henkilö ole kuullut tai tullut hakeneeksi pestiin. Jotta tämä vältetään, olemme yhteydessä ihmisiin ja kysymme heitä mukaan.

Ketä voit kysyä kysyä mukaan?

Lähes ketä vain! Jaa tietoa moneen tuuttiin ja kannusta kavereitasikin jakamaan. Voit kysyä esim.

  • Omaa kaveria
  • Kaverin kaveria
  • Tuttua
  • Partioidolia
  • Tapahtumaan osallistunutta innostunutta, esim. kurssilla intonsa näyttänyttä
  • Sitä, jonka pesti on äskettäin päättynyt
  • Työ- tai koulukaveria
  • Viereisessä joogakeinussa kiikkuvaa
  • Laskariryhmän mukavaa tyyppiä
  • Naapuria
  • Facebook-ryhmäläistä
  • Niitä, jotka ovat samassa Whatsapp-ryhmässä
  • Vanhaa amis-/lukiokaveria
  • Lippukuntahommiin kyllästynyttä
  • Piiri- tai keskusjärjestöhommiin kyllästynyttä
  • Sitä, joka oli mukana toteuttamassa samaa juttua 2 vuotta sitten
  • Hiekkalaatikon muita vanhempia
  • Muista harrastuksista tuttua
  • Ihastusta
  • Vihastusta
  • Koirapuiston kaveria

Tosi moni lähtee mukaan, kun niitä pyytää! Tehokkain mainos on innokas tekijä, joka kertoo tehtävästä ystävälleen. 42 % suomalaisista 15 vuotta täyttäneistä oli mukana vapaaehtoistoiminnassa vuonna 2018 (Kansalaisareena.fi). Yhdessä tekeminen ja harrastaminen siis kiinnostavat – kunhan aihe ja tekijä sopivat toisilleen.

Joukossa on voimaa. Rekrytoi yhdessä kaverisi kanssa, jakakaa ja moninkertaistakaa verkostonne. Kerätkää yhdessä lista ehdokkaista, sopikaa kuka on yhteydessä ja päivittäkää viikon päästä kyselyiden tulos. Jos joku ei ole kiinnostunut tarjoamastasi pestistä, häntä voi hyvin kiinnostaa jonkun kaverisi avoin pesti.

Ole ajoissa!

Koskas tää touhu pitää sitten aloittaa? Lähde oikeasti ajoissa liikenteeseen! 3-6 kk ennen pientäkin tapahtumaa ei ole ollenkaan liian aikaisin! Se, että tyypillä on homma kalenterissa ei tarkoita, että suunnittelun pitäisi alkaa saman tien.

Voit arvioida rekryn aloitusajankohtaa esim. näin:

  • Koska haluat, että homma on valmis? Kirjoita päivä ylös.
  • Peruuta siitä taaksepäin: Koska haluat, että ilmoittautuminen alkaa? Kirjoita tämäkin päivä ylös. Huomaa piirin tapahtumien ilmoportaat helmikuun, elokuun ja marraskuun viimeisenä päivänä!
  • Vaatiiko juttu jotain hankintoja tai tilauksia?
  • Koska haluat, että suunnittelu on käynnissä? Jälleen, kirjoita päivä ylös.
  • Pakita tästä viimeisimmästä päivästä vielä muutama viikko ja aloita rekrytointi viimeistään silloin.

Millaista tekijää haet?

Älä yritä rekrytoida pestiin, josta et itse tiedä. On paljon helpompaa pyytää mukaan – ja on paljon helpompaa lähteä jonkun mukaan. Vaikeampaa on lähettää joku jonnekin – ja on vaikeampaa mennä jonnekin ilman seuraa.

Parhaiten toimii positiivinen asenne. Harva haluaa lähteä tehtävään, jota mainostetaan saatteella ”tää joudutaan perumaan, jos kukaan ei lähde tätä tekemään” tai marttyyrimaisesti ”en jaksaisi aina itse tehdä”. Mukavammaksi nämä viestit saa käännettyä muotoilemalla ne vaikkapa näin: ”projekti, joka on tiivis rutistus ja jota ei tarvitse vääntää pitkän kaavan mukaan” ja ”mulla on kokemusta aiemmista tapahtumista, voisin jakaa sulle halutessasi hyviä vinkkejä”.

Ennen rekrytoinnin aloittamista mieti, millaista tekijää haet. Millaista osaamista hänellä pitäisi olla valmiiksi? Pitääkö oikeasti osata jotain? Mistä olisi hyvä olla kiinnostunut? Riittääkö innostuminen ja raaka työ, vaikka aiempaa kokemusta ei olisikaan? Kuinka pitkään pestiin haet tekijää? Toisia kiehtoo projektit, joilla on selkeä alku ja loppu, toisia taas esim. ryhmänjohtaminen tai toimikunnat, joissa tekeminen on pitkäjänteisempää. Kauanko pesti vie aikaa ja kuinka usein?

Ihmisillä on erilaisia toiveita harrastamiselle

Joku kaipaa pestiä, johon ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa. Hän on erinomainen tapahtumapesteihin, joilla on selkeä aikataulu.

Joku toinen kaipaa pestiä, jossa voi välillä tehdä enemmän ja välillä seurata sivusta. Hän saattaisi olla erinomainen toimikuntaan, jossa on useita kursseja vuodessa.

Joku taas kaipaa pestiä, jota voi tehdä Linköpingistä. Hänelle sopivat Teams, toimivat etäkäytännöt ja selkeä pesti.

Joku kaipaa pestiä, jota voi tehdä öisin. Hän tuskin on paras tehtävään, joka vaatii paljon puheluita.

Joku haluaa valmiiksi muotoillun paketin, toinen vaikuttaa itse sisältöön.

Missä kanavassa lähestyä?

Siellä, missä vastaanottaja on. Tehokkain, suoraviivaisin ja samalla raastavin tapa on soitto. Toisen äänestä on helpompi kuulla fiiliksiä ja ohjata keskustelua oikeaan suuntaan. Henkilökohtaiset yhteydenotot ovat tehokkaimpia. Tiktokista et tavoita eniten viisikymppisiä.

Kerro ytimekkäillä lauseilla ja selkeällä konkretialla, mitä haet. Käytä tuttuja sanoja, jotka ovat ymmärrettäviä ja sävähdyttävät. Vältä järjestölyhenteitä ja sisäpiirin slangia – ellet hae vain sisäpiiristä.

Älä huijaa

Kerro rehellisesti, millaisesta pestistä on kysymys. Voit maalailla, mutta ole realisti, puhu ymmärrettävästi ja ole konkreettinen.

Kerro esimerkiksi

  • millaista ongelmaa ratkaisemaan haet tekijää
  • miksi juuri Hän olisi hyvä pestiin
  • mitä pesti tarjoaisi tekijälleen
  • millaiseen porukkaan haet
  • millaiseksi arvioit ajankäytön, mikä on pestin kesto
  • millaista tukea on saatavilla
  • mitä on jo päätetty (esim. ajankohta tai paikka)
  • onko muita tekijöitä jo pestattu tai kiinnostuneita tiedossa

Learn from the best

Myydäänkö puhelimia kehottamalla ”OSTA PUHELIN!” vai kysymällä, ”Haluaisitko ottaa parempia kuvia sinulle tärkeistä asioista ja henkilöistä milloin tahansa?”

Mikä on vastaus?

Kun sitten olet ollut yhteydessä johonkuhun ja kysynyt, lähtisikö hän mukaan, vastaus on yksi näistä kolmesta:

  1. ”En lähde nyt mukaan.”
  2. ”En tiedä.”
  3. ”Joo, lähden mukaan!”

Mitä jos tyyppi sanoo ei?

Moni kieltäytyy pestistä, mutta älä lannistu tai harmistu. Vaikka tyyppi ei lähtisi, kannattaa kiittää ajasta ja keskustelusta. Erityisesti puhelimitse voi saada uusia näkökulmia ja ideoita. Kannattaa hyödyntää keskustelun myötä esiin tulleet vinkit, esimerkiksi hyvin spesifiä osaamista vaativassa tapauksessa kysyä, olisiko hänellä vinkkejä, kuka voisi olla kiinnostunut pestistä.

Muista, että yhteydenottojen lisääminen tuo onnistuneen rekryn lähemmäksi.

Mitä jos tyyppi ei osaa vastata?

Hyvä merkki, että miettii. Kysy, millaisista asioista hän haluaisi kuulla lisää. Kysy, haluaisiko jutella jonkun samaa pestiä aiemmin tehneen kanssa ja yritä tarjota konkreettista apua. Anna aikaa pohtia ja sovi, koska palaat asiaan. Palaa sovitusti asiaan!

Mitä jos tyyppi sanoo kyllä?!

HURRAA, loistojuttu! Spontaanin iloittelun jälkeen kerro, mitkä ovat seuraavat askeleet.

  1. Sovi koska ja miten homma varsinaisesti alkaa, sekä milloin olet seuraavan kerran yhteydessä
  2. Kerro, jos on jotain, mihin tyyppi voi tutustua jo etukäteen
  3. Sovi pestikeskustelu. Lisäapuja saat esim. SP:n pestimateriaalista!
  4. Kerro selkeästi, mitkä ovat ensimmäiset konkreettiset tehtävät, joilla pestattu pääsee liikkeelle
  5. Varmista, että sähköiset työvälineet lähtevät toimimaan heti pestin alusta alkaen. Mikään ei tapa intoa tehokkaammin kuin toimimattomat linkit.

Seuraava pestaus alkaa jo edeltävästä pestistä

Kiitä tekijöitäsi usein, kiitä ajatuksella ja kiitä vähästä. Muista kuunnella, miten pestatulla menee. Reagoi, jos korviisi kantautuu huolia! Ole tarkka, ettei pesti paisu sovitusta. Päätä pesti vahvasti kiitokseen ja hyviin tunnelmiin! Hyvän pestaajan kanssa tekee mielellään uudestaankin hommia.

Omstart, lyhyesti ja selkeästi

  1. Aloita ajoissa
  2. Mieti, millaista tekijää tarvitaan
  3. Valmistaudu, niin että tunnet pestin
  4. Ole yhteydessä
  5. Palaa asiaan
  6. Sovi selkeästi seuraava askel

Heräsikö ajatuksia? Saitko uskalluksen? Soita sille tyypille, jolle sun on ollut tarkoitus soittaa ja pyytää lähtemään mukaan. Kevyemmän version saat, jos laitat tyypille vaikka viestiä, että voitaisiinko joku päivä soitella. Kun pyydät mukaan sopivan montaa, joku lähtee mukaasi varmasti!

Kansikuva: Toivo Laiho

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *