Vuoden 2022 Nordic Leader Training pidettiin Ruotsissa 23.–25.9.2022. Huddingen naapurikunnassa Gladössa sijaitsevalle paikallisten partiolaisten kämpälle nousi viikonlopun ajaksi pohjoismaisten partiojohtajien yhteinen retki, jonka teemana oli tänä vuonna “scouts in the woods” eli partiolaiset metsässä.

Suomalaisten matka alkoi Helsinki-Vantaan lentokentän Terminaalin aulasta perjantaina klo 18. Siitä jatkoimme yhdessä matkaa Burger Kingin kautta lentokoneeseen ja aina Ruotsiin asti. Arlandassa hyppäsimme junaan ja matkasimme noin tunnin verran Huddingen juna-asemalle, jossa ruotsalaiset ystävämme olivat autojen kanssa meitä vastassa. Gladön partiomajalla meille oli tehty iltapalaa ja pystytetty teltat valmiiksi. Väsyneimmät saivat käydä suoraan nukkumaan ja muilla oli vapaus tutustua ja jutustella ulos pystytetyn katoksen luona yömyöhään asti.

Aamulla aamupalan jälkeen tapahtuman osallistujat jaettiin kahteen osaan, joista toinen lähti aamupäiväksi tutustumaan perinteiseen ruotsalaiseen metsään kävelylenkin merkeissä sekä pelaamaan minigolfia metsään. Muut kävivät samaan aikaan harjoittelemassa melomista partiomajan vieressä olevalla järvellä ja tekivät ruotsalaisen ohjeen mukaan donitsitaikinan valmiiksi. Lounaan jälkeen vuorot vaihdettiin.

Iltapäivällä toinen joukkue leipoi taikinan valmiiksi donitseiksi, joita hyödynnettiin iltapäivän ohjelmassa hauskalla tavalla muun muassa syömiskilpailun merkeissä!

Iltaohjelmana oli perinteisesti iltanuotio, johon monikansallisilla ryhmillä oli tehtävänä valmistella ohjelmaa. Kokeilimme erilaisia laululeikkejä, lauloimme partiolauluja ja pelasimme rikkinäistä puhelinta! Iltaohjelman jälkeen oli taas mahdollisuus jäädä jalkeille tutustumaan päivän aikana tavattuihin kavereihin ja mennä nukkumaan oman jaksamisen mukaan.

Sunnuntai-aamuna suomalaiset ehtivät käydä tutustumassa Huddingen kuntaan perin pohjin ennen Arlandan lentokentälle matkaamista. Saimme viettää aikaa Huddingen partiolaisten partiomajalla, josta käsin kävimme tutustumassa muun muassa paikalliseen uimahalliin ja ruokakauppaan. Illalla olimme vasta yömyöhään perillä syksyisen tunnelmallisella Vantaalla. Kaikin puolin viikonloppu oli todella mieluisa kokemus.

Tukea kansainväliseen partiotoimintaan

Partiolaisten ulkomaanmatkaan tai esimerkiksi kansainväliseen koulutus- tai johtajatilaisuuteen on mahdollista hakea taloudellista tukea. Lue lisää partiotoimintaan haettavissa olevista apurahoista: