Adventtikalentereiden myyminen on monelle lippukunnalle tärkeä vuosittainen varainhankintakampanja. Valtakunnallisesti se tuottaa partiotoiminnalle noin 2,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 adventtikalentereiden myynti kasvoi pääkaupunkiseudulla, vaikka korona- virusrajoitukset toivat haasteita myynnille.

Marraskuussa 2020 elettiin kalenterimyynnin kulta-aikaa, kun pääkaupunkiseudun koronavirustilanne eteni leviämisvaiheeseen. Suomen Partiolaisten ohjeistuksen mukaan myyntiä ei voitu jatkaa perinteisin keinoin kohonneen tartuntariskin vuoksi. Esimerkiksi kasvokkain tapahtuva myynti kauppojen edustalla ja tapahtumissa kiellettiin.

Pääkaupunkiseudun Partiolaisten ad- venttikalentereista vastaava Marika Toivonen kertoo myyntimäärissä olleen eroa lippukunnittain. Osa lippukunnista ylitti edellisen vuoden myyntiluvun usealla sadalla kalenterilla, kun taas toisten kalenterimyynti jäi edellistä vuotta alhaisemmaksi.

”Lippukunnat ottivat vähemmän tai varovaisemmin kalentereita myyntiin kuin aiemmin. Moni lippukunta kuitenkin yllättyi siitä, että myivät suunnilleen saman verran kuin viime vuonna”, Marika kertaa.

Verkkomyynti kasvoi räjähdysmäisesti

Vaikka lippukunnat kokivat koronavirusrajoitusten laskeneen myyntiä, kasvoi PäPan kalenterimyynti kokonaisuudessa hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisesti adventtikalentereiden verkkomyynti kasvoi huomattavasti. Vuonna 2019 verkkokaupan kautta myytiin 429 adventtikalenteria, kun tänä vuonna luku nousi 2833 kalenteriin.

”Tänä vuonna [2020] tehtiin valtakunnallinen ennätys adventtikalentereiden verkkomyynnissä”, Marika hehkuttaa.

Kokonaisuudessa kalenterimyynti kasvoi hieman edellisestä vuodesta. Yhteensä PäPassa myytiin 74 986 adventtikalenteria.

Lippukunnat kokivat myyntituloksen heikentyneen
Lippukunnilta kerättiin kokemuksia myynnistä lomakkeella. Osa lippukunnista kertoi koronaviruksen tuomien rajoitusten näkyneen selvästi heikompana myyntituloksena edellisiin vuosiin verrattuna.

”Yhteensä PäPassa myytiin 74 986 adventtikalenteria.”

Kalenterimyynnin koettiin heikentyneen erityisesti siksi, ettei myyntiä voitu tehdä rajoitusten vuoksi lähikaupoissa, myyjäisissä tai alueen tapahtumissa. Myös ostajien rajautuminen jäsenistön lähipiiriin ja tuttaviin nähtiin myyntiä laskevana tekijänä.

Kalentereita myytiin rajoituksista huolimatta eri tavoin. Lippukunnat kertoivat esimerkiksi ottaneensa käyttöön vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten MobilePay- sovelluksen ja kannettavan maksupäätteen. Kalenterimyyntiä mainostettiin sosiaalisessa mediassa ja paikallislehdissä. Osa lippukunnista kertoi myös tehneensä yhteistyötä yritysten ja museoiden kanssa.

Parhaat yksittäiset myyjät myivät jopa yli 200 kalenteria. Marikan tietojen mukaan 21 henkilöä myi yli 100 kalenteria.


Teksti: Hanna ”Beagle” Hämäläinen

Kuva: Filip Eller