Vuoden 2019 Nuorisobarometrin teema on työelämä ja yrittäjyys. Yrittäjyys on pitkälti johtamista, ja johtamisessahan partiolaiset ovat mestareita. Miltä näyttää partiolaisten pyörittämä yritys?

Noin vuosi sitten Oliver Sohlberg, 18, Niipperin Nuolihaukoista ja Lauri “Hollo” Hollo, 20, Kaskenpolttajista perustivat HOLS-nimisen tapahtuma-alan yrityksen.

Yrityksen idea lähti saunassa “puoliksi vitsillä”, kun Oliver ja Hollo olivat keskustelleet siitä, kuinka paljon ovat partiossa päässeet järjestämään tapahtumia. Myöhemmin porukkaan mukaan on tullut HOLS:in viestinnästä ja markkinoinnista vastaava Kerttu Tamminen, 16, Helsingin Metsänkävijöistä. Yrityksessä on työskennellyt vuoden aikana keikkamuotoisesti myös muuta työvoimaa, heistäkin suurin osa partiolaisia. 

“Alussa räjähti käsistä, kun keikkaa alkoi tulla ovista ja ikkunoista, myös suuremmilta tahoilta, kuten tuotantoyhtiö Yellow Filmsiltä”, kertoo Oliver. 

Nyt töiden tasaannuttua HOLS:illa on keikkoja noin joka toinen viikko. Kun myös tulot ovat tasaantuneet ja varmistuneet, yrittäjät ovat voineet alkaa maksaa itselleen palkkaa. Aivan alussa tämä ei ollut mahdollista tehdä, kun sisään tuleva raha piti ohjata yrityksen kehittämiseen.

Yrittäjyys ei ollut kummallekaan perustajajäsenistä täysin uutta. 

“Yrittäjyys kulkee meillä aika vahvasti suvussa, joten faijalta pystyi kysymään. Netistäkin sai tosi paljon tietoa”, Oliver kertoo.

Hollo sen sijaan oli toiminut jo aikaisemmin yrittäjänä, joten yleistä tietotaitoa ja kontakteja oli kertynyt. Molemmat kuitenkin painottavat, ettei aiempi kokemus ole edellytys yrittäjäksi ryhtymiselle.

Partiolaisuus ei jää yrityksen ulkopuolelle

Partio näkyy yrityksen toiminnassa monella tavalla. Sen lisäksi, että lähes kaikki yrityksessä työskentelevistä tuntevat toisensa partion kautta, näkyvät myös partion arvot yrityksen toiminnassa. 

“Erityisesti rakkaus luontoa kohtaan on jokaiselle meistä jollain tavalla tärkeä”, nostaa Kerttu. 

“Partion arvot näkyvät meidän yrityksen arvoissa ja työnteossa. Jos vertaa vaikka partiokokousta ja meidän firman toimintaa, niin aika paljon samaa löytyy”, Hollo selittää.

Yrityksen kytkökset partioon näkyvät myös ulospäin. Kertun mukaan toimistolle voi tulla kuivaamaan villahousuja ilman, että tarvitsee hävetä.

“Ja sama näkyy siinä, että kaikilla on aina [Fjällrävenin] G-1000-housut jalassa”, hän jatkaa.

Hollo naurahtaa.

“Ei mitenkään kaupallinen yhteistyö, kaikilla vaan on ne raksahousuina, kun niitä käytetään partiossakin. Siitä on tullut vähän meidän vitsi.”

Yrittäjyys vaatii ja mahdollistaa paljon

Perustajajäsenillä yritykseen uppoaa viikottain työtunteja noin 30-50. Hollo työskentelee yrityksen parissapääsääntöisesti täysipäiväisesti, samoin juuri ylioppilaskokeet tehnyt Oliver. Päivät koostuvat tapahtumien suunnittelusta ja niiden myymisestä asiakkaille. Myös taustatyöhön, kuten nettisivujen päivittämiseen, kuluu aikaa. 

Yrittäjyyden parhaaksi puoleksi Hollo mainitsee itseohjautuvuuden. Aamulla ei tarvitse raahautua aikaisin toimistolle, jos ei huvita. Työajan kun voi valita itse. 

Yrittäjänä pääsee myös kokemaan paljon. HOLS on lennättänyt perustajansa viime syksynä niinkin kauas kuin Yhdysvaltoihin, kun HOLS kutsuttiin kahdeksi viikoksi Kaliforniaan osallistumaan Nordic Impact Week ja SOCAP19 tapahtumiin. 

Yrittäminen ei kuitenkaan ole helppoa puuhaa. Se vaatii järjestelmällisyyttä, joustavuutta ja innovatiivisuutta.

Yrittäjyys on opettanut HOLS:in porukalle paljon. Tutuksi on tullut moni asia, kuten valosuunnittelu, nettisivujen tekeminen ja myyminen.

“Tekemällä oppii”, mainitsee Kerttu partiomaisen reippaasti.

Ikä ei ole este yritysmaailmassa

Hollon mukaa nuoria yrittäjiä on aivan liian vähän. Tilaa olisi vielä monelle nuorelle. 

“Tapahtuma-alan markkinoilla nuoresta iästä voi olla jopa hyötyä. Ihmiset tulevat helposti juttelemaan eri startup-tapahtumissa, kun näkevät nuoria”, kahdeksan vuotta sitten ensimmäisen yrityksensä perustanut Hollo kertoo. 

Oliver on samoilla linjoilla.

“Kunhan löytyy tahtoa ja liikeidea. Liikeidean ei välttämättä edes tarvitse olla kristallinkirkas. Netistä ja tutuilta saa apua. Täytyy vaan lähteä tekemään”, kannustaa Oliver. 

Nuorisobarometri

  • Nuorisobarometri on vuosittain julkaistava tutkimus, jonka julkaisee ja suorittaa Valtion nuorisoneuvosto. 
  • Tutkimuksen kohteena on 15-29-vuotiaiden suomalaisten nuorten ajatusmaailma ja mielipiteet. 
  • Aikaisempia teemoja ovat olleet muun muassa valta ja vaikuttaminen ja Euroopassa (2018), osaaminen ja koulutus (2017) ja tulevaisuus (2016). 
  • Vuoden 2019 Nuorisobarometri julkaistiin 20.4.2020.
  • Lue lisää osoitteesta https://tietoanuorista.fi/nuorisobarometri/

TEKSTI: Iiris Tattari

KUVAT: Petteri Ojala